Eindelijk, aan de slag!

7 december 2012 - Kpandu, Ghana

Eindelijk, aan het werk!!

De afgelopen weken stonden in het teken van hard werken, eindelijk! Marjolein heeft eindelijk de data gekregen waar ze al bijna 2 maanden op wachtte. Helaas was de data nog niet echt duidelijk, de aantallen kwamen niet echt met elkaar overeen. Maar het is in ieder geval iets. En vervolgens is Marjolein met Edem langs de eerste 10 health faciliteiten in het district gegaan om het onderzoek te introduceren en afspraken te maken voor observaties en interviews. In totaal zijn er 27 zorgfaciliteiten in het district, bestaande uit ziekenhuizen, health centers, privé klinieken en kleinere community-based faciliteiten. Het plan is om in alle faciliteiten interviews af te nemen, en in de faciliteiten waar zwangerschapscontroles en/of bevallingen worden gedaan te observeren. De afgelopen 2 weken heb ik de interviews en observaties in deze 10 faciliteiten gedaan. En het is echt ontzettend leuk. Ik ga op pad samen met Ephraim, de vertaler. En we komen op zulke leuke, afgelegen plekken. Bijvoorbeeld in Dafor, waar je eerst met een kano de rivier over moet steken om vervolgens met z’n 2en achterop de motor moet om bij de kliniek te komen. En we zijn op de fiets naar Torkor gereden, maar een klein afstandje maar wel met een mega berg als obstakel onderweg (de terugweg was meer lopen dan fietsen..). De medewerkers in de faciliteiten (soms niet meer dan 2) zijn ontzettend vriendelijk. Vanuit de faciliteiten probeer ik dan in contact te komen met de Traditional birth attendants (getrainde of ongetrainde hulpverleners in de communitie die helpen tijdens bevallingen), om ook met deze mensen een gesprek aan te gaan over de moedersterfte in dit gebied.

Drie weken geleden werd baby Derrick Leon door medewerkers van het ziekenhuis naar het kindertehuis gebracht. Zijn moeder had hem verlaten en de baby ( 6 maanden) was zwaar ondervoed en had waarschijnlijk een longontsteking. Zijn tantes zorgden op dat moment voor hem, maar zij zeiden dat ze hem het liefst bij het afval neer zouden leggen. Hardthaven heeft de baby opgenomen en hij heeft 4 dagen in het ziekenhuis gelegen aan een infuus. Eerst kon hij alleen eten met behulp van een spuitje, maar na deze 4 dagen kon hij drinken uit de fles en at hij zelfs pap. In 11 dagen is hij 1 kg aangekomen en ziet hij er weer redelijk gezond uit. Op de foto’s kun je het verschil van voor en na zien. Nu moet gekeken worden of hij in het tehuis kan blijven wonen, of dat hij kan worden opgenomen in een familie.

Ook Doeke is nog steeds hard aan het werk. Op dit moment is hij bezig met het maken van individuele leerplannen voor de kinderen. Al dat computerwerk is niet het leukste, maar het hoort er ook bij. Ook moest Doeke 2 weken geleden extra hard aan het werk op de school waar hij lesgeeft. Toen hij ’s ochtends op school kwam bleken er 2 leerkrachten ziek te zijn en aangezien er hier geen vervangende leerkrachten zijn moest het anders opgelost worden. Doeke geeft normaal les aan class 5, maar class 6 had ook geen leerkracht dus vroeg Doeke aan de directrice wat deze klas dan ging doen. Ze antwoordde dat de klas waarschijnlijk gewoon wat ging lezen ofzo… De hele dag ouwehoeren en niks doen dus… Dus stelde Doeke maar voor om ook deze klas les te geven. Als eerst uitleg en opdrachten geven aan de ene klas, dan rennen naar de andere klas en daar uitleg en opdrachten geven, hierna weer terug en het werk met de kinderen bespreken en een nieuwe les beginnen enz. En aangezien er hier meer dan 50 kinderen in een klas zitten had hij dus 110 kinderen om les aan te geven. Hard werken, maar wonder boven wonder waren de kinderen toch ook wel hard aan het werk.

Zaterdag 1 december was World Aids Day. UNiTED (onderdeel van Hardthaven) had voor deze gelegenheid een evenement georganiseerd. Alle middelbare scholen waren uitgenodigd, en middels het verspreiden van folders en een optreden van de dramaclub werd HIV/AIDS onder de aandacht gebracht. Er was een voetbaltoernooitje georganiseerd, en Doeke had bedacht dat het ook wel leuk zou zijn als de vrijwilligers een wedstrijd zouden spelen. Dus om 2 uur s middags, in de brandende zon, stonden de ‘Jovo’s’ (blanken) op het veld, met als tegenspelers jongeren van een jaar of 16. Een vernederende wedstrijd, 4-0 verloren… Eén keer een sprintje achter de bal aan en je was gewoon kapot! En die knaapjes rennen ook nog eens 2x zo hard. Het zweet gutste overal. Maar we hebben wel plezier gehad.

Verder hebben we afgelopen maandag met alle vrijwilligers sinterklaas gevierd compleet met pepernoten, taaitaai, chocolade munten en gevulde speculaas. We gingen naar huis met een hamer en een fietsbel.  Een erg leuke dag, al deed het ons wel aan Nederland denken.
We beginnen Nederland een beetje te missen, gewoon even gezellig op bezoek gaan bij iedereen om bij te kletsen. Maar nog 2,5 week dan komt Nederland naar ons toe! En we kregen een pakketje vol met lekker eten over de post opgestuurd van Doeke’s ouders, wat ons erg goed deed!

Verder vermaken we ons ‘s avonds met spelletjes doen met andere vrijwilligers of houden we filmavondjes. Het komende weekend gaan we samen met Sonjelle (bestuurslid van Hardthaven) en haar vriendin Courtney naar de watervallen in Wli.

We hopen dat het met iedereen in Nederland ook goed gaat, en dat de sneeuw niet voor al te veel problemen zorgt!

Veel liefs van ons

1. Vincent en Marjolijn:
    7 december 2012
    Hee Doeke en Marjolein, wat een mooie blog hebben jullie weer geschreven! Super dat je nu eindelijk écht aan de slag kan, Marjo.. En wat een avontuur om zo op verschillende manieren op de plaats van bestemming te komen.. Fiets, boot, motor, wat spannend zeg!
    Mooi ook om te zien dat baby Derrick al zo goed eet en zelfs wat kilootjes erbij krijgt.
    Wij hebben vandaag een poging gedaan een visum te bemachtigen, maar dat is helaas niet helemaal zo gegaan zoals we gewild hadden (lang verhaal). Volgende week dus maar weer die kant op en dan zijn we ready to go :)
    Geniet van jullie lekkers uit Nederland en we zien elkaar over twee weken :) Ja echt...!!
    Liefs uit een wit Leeuwarden
  2. Marco, Ilona en Stijn:
    10 december 2012
    Hey Doeke en Marjolein,
    Wat een verhalen zeg! En prachtige foto's...Erg leuk om te zien allemaal! Het valt nog niet mee om gegevens te verzamelen begrijp ik....maar fijn dat het nu toch de goede kant op gaat! En voor Doeke is t ook hard werken begrijp ik...
    Veel plezier nog de komende tijd, en we kijken uit naar het volgende verhaal! x van ons alledrie!
  3. Annerixt:
    23 december 2012
    He Doeke en Majo!
    Super leuk om jullie verhalen allemaal te lezen! Wat een uitdagingen..
    Ik wil jullie vast fijne kerstdagen wensen! Hoop dat er daar ook een gezellig feestje van wordt gemaakt. En natuurlijk veel succes en plezier in het nieuwe jaar.
    Liefs, Annerixt
  4. Hinke:
    25 december 2012
    Hè Marjolein en Doeke,

Elke keer als ik jullie verhalen lees besef je weer, wat is 't daar in Ghana toch anders als hier in ons koude kikkerlandje...vind 't knap hoe jullie daarmee om gaan, zelfs als 't betekend les te gaan geven aan 110 kinderen!...Marjolein super hoe je kwa werken doorzet...fijn nu je ook echt die interviews en onderzoek kan doen! Zet em op met alles! en we wensen jullie daar ook hele fijne kerst en een goede jaarwisseling en gelukkig nieuwjaar toe!

Lieve groeten Hinke
  5. Ronald & Mandy:
    5 januari 2013
    hallo Marjolein en Doeke,

Een gelukkig nieuwjaar!
    En wat een mooi verslag over de baby Derrick. Het is duidelijk te zien dat hij inderdaad stukken is opgeknapt. Hopelijk gaat het nog steeds goed met hem.
    Blijf gezond en geniet van alles wat jullie daar doen.

Groetjes,
    Ronald & Mandy
  6. Petra:
    15 januari 2013
    Wauw wat hebben jullie weer een mooi blog geschreven. Wat een belevenissen. Ik mis jullie hier in Nederland ook! Maar dat halen we allemaal weer in! Geniet van wat jullie daar allemaal doen :D

Xx Peet